Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Minimum-minimorum - przypomnienie minimalnych wymagań

Zasady panujące na naszych zajęciach udało mi się spisać 9-zgłoskowcem!

Savoir-vivre naszej dziedziny*
  • "Włóż do torby I-fona kolego** 
  • by nie stało się Ci coś złego.
  • tornister na ziemię złożony -
  • - świadectwo żem nie jest zboczony
  • Notatnik na ławce otwarty -
  • - startują z dziejami [już] żarty!
  • Uśmiech obaczę belfra mego, 
  • jeśli zapiszę słowa jego***
  • [Tak] Niewiele w sumie potrzeba,
  • by się bawił każdy kolega!"
  • [I koleżanka! I pan profesor też!]

9-zgłoskowiec napisany przez WG, 7 września 2023 roku, tuż przed wschodem słońca o 3:30, poświęcam pamięci tych wszystkich uczniów, z którymi toczyłem boje o ww. rzeczy. Nich im życie lekkie będzie!

* Utwór można wykonywać, np. w grupach na melodię "El Jarabe Tapatio" ("The Mexican Hat Dance", inspiracją był siedzący przez ostatnie 20 lat w mojej głowie utwór Viele Grusse aus Mexiko City i jego wykorzystanie przez prof. Matuszka na naszych zajęciach z J. Nimieckiego, zob. od 1:58: https://youtu.be/c0hLY8adnhM?si=60_YDTNVVC4CcMCK&t=118; Tańczący Meksykanie: od 1:40 https://youtu.be/3JedVIAeBm0?si=TljCQ9IqEvCgNmEd&t=103; Ładna Melodia: https://youtu.be/b1D8tSvTgI0?si=zFX6BSJETNCDPX9G&t=3)

** jest też zwrotka alternatywa (dla zachowania parytetu i równości płci): 

  • Romansik schowaj Koleżanko 
  • chyba że chcesz ekstra-zadanko!
*** Zwrotka poprawiona wg wskazówek Tatianny M. Dziękuję Ci za serce i uśmiech!






Mili Państwo, jeśli dobrnęliście Tutaj, to znaczy, że mamy mały problem w komunikacji, możecie być zagubieni i nie wiecie czemu się was "Czepiam". 

W trosce o to, by nauka w grupie przebiegała w sposób komfortowy, niezakłócany przez ciągłe upominanie, prośby i groźby chciałem raz jeszcze dobitnie wyrazić, jakie są Moje absolutnie minimalne wymagania wobec Was. Zwrócę się więc do Ciebie, drogi odbiorco bezpośrednio: 

Prawda nr 1.: Twoi rodzice umieścili Cię w szkole, żebyś się kształcił, zdobył podstawowe wykształcenie, a nie rozsadzał tę szkołę albo sabotował jej działania i ja - dopóki będę miał siły - będę tego pilnował. 

Prawda nr 2.: Jeśli chodzi o Twoją wiedzę historyczną, aktywność itp. wymagam od Ciebie absolutnego minimum, dbając o Twój komfort, tj. by nie przeładować Cię informacjami, nie wymagać bezsensownego "wkuwania" dat itp, ale musimy się nawzajem szanować

Prawda nr 3.: tzn. nie toleruję zupełnego "olewania" zajęć, które przejawia się w notorycznym: 

  • korzystaniu z telefonu komórkowego
  • gadaniu na zajęciach, 
  • leżeniu na ławce, 
  • nieprowadzeniu absolutnie żadnych notatek, nienoszeniu zeszytu

Wymagania Minimum-minimorum:

Czego wymagam? Niewiele, tj. żebyś na każdych zajęciach spełnił te kilka punktów:

  1. Usiądź w jednym z 3-4 pierwszych rzędów sali, tak żebyśmy nie musieli do siebie "wrzeszczeć",
  2. Wyciągnij zeszyt,
  3. Schowaj telefon/ kanapkę do torby,
  4. Schował torbę pod ławkę,
  5. Otwórz zeszyt
  6. Rzuć okiem, o czym mówiliśmy poprzednio, żebyś w razie wywołania był w stanie powiedzieć 1 zdanie na ten temat.

Na zrealizowanie powyższych punktów masz pierwsze 3 minuty zajęć, które zazwyczaj schodzą na kwestie techniczne. Zrealizowanie tych punktów to 20 sekund, więc nie powinieneś mieć z tym problemu.

W dalszej części zajęć:

  1. Zanotuj w zeszycie: temat i minimum 5 ciekawych/ważnych rzeczy, które omawiamy na zajęciach (np. w połowie i pod koniec zajęć)
  2. Pamiętaj o kulturalnym zachowaniu
    1. nie leżymy na ławce dłużej niż 5-10 minut w czasie zajęć (jestem tolerancyjny - rozumiem, że ktoś może być zmęczony i potrzebuje się zregenerować, ale nie mogę tolerować notorycznego drzemania na lekcji)
    2. Nie prowadzimy rozmów z kolegami, które są na tyle głośne, że utrudniają prowadzenie zajęć
    3. Nie 
  3. Pamiętaj o tym, by wykazać się na zajęciach minimalną aktywnością. 
    1. Odezwij się, kiedy zadaję klasie pytanie minimum 2 razy w semestrze (na zajęciach zadaję klasie średnio: 5-10 różnych pytań, więc masz na to przynajmniej 300-600 szans w ciągu semestru)
    2. Zadbaj o to bym tę minimalną aktywność zapisał sobie w notatkach, gdyż na tej podstawie wystawię Ci ocenę z aktywności i odpowiedzi ustnej na koniec semestru
  4. Pamiętaj, by zaliczyć wszystkie prace klasowe i sprawdziany na ocenę dopuszczającą
    1. To do Ciebie należy pamiętanie, by uzupełnić braki, jeśli ominęła Cię praca pisemna z powodu nieobecności w szkole, to Ty masz obowiązek ten brak nadgonić w dogodnym dla siebie momencie


Czy Wymagam dużo? Czy wymagam od Ciebie 100% uwagi przez całe zajęcia i wkuwania nudnych/bezsensownych dat na pamięć - nie! Oczekuję Minimum-minimorum.


Dziękuję Ci za uwagę i do zobaczenia na zajęciach :)


W. Grajewski






Od: Parchański Mikołaj - U - (IILO) 3F (IILO)

Wysłano: 06.02.2023 16:40:27

Temat: 


Proszę pana ale ja na dzisiejszej lekcji zrobiłem notatki nie rozumiem za co uwaga

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p