Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Teatr uczy historii Śląska

 

Są jeszcze pojedyncze bilety na KRZYWY KOŚCIÓŁ, np.: ‌14.04.2023 pá 19:00, w ‌TD Český Těšín, zob.: https://online.colosseum.eu/tesinske-divadlo/standard/Hall/Index/1791435/bfI_plu_Gemh93YPFOf5Lc_plu_2AQ_rov__rov__xcodex_AGA1gFbU4wgxU5NMREWcoG5du_com_Ra0IDedTAS1g__?

Najważniejszy spektakl sezonu / Marcin Mońka

Nie na wyrost o tej realizacji na długo przed premierą mówiono, że to teatralne wydarzenie sezonu. „Krzywy kościół” (...) okazuje się najlepszym przyczynkiem do dyskusji o tym, czym Śląsk Cieszyński jest, czym był, i czym na naszych oczach się staje – także z teatralnej perspektywy.

Karin Lednická – autorka powieści, której przedstawienie jest adaptacją, sięgając do tragicznych wypadków górniczych w Karwinie w 1894 roku, nie tylko zrekonstruowała pewien nieistniejący już świat. Tworząc jego literacką wizję, zmierzyła się z wieloma mitami, także tymi nie do końca wygodnymi dla czytelników. Dla teatralnych widzów niesłychanie ważne jest jednak, aby symboliczna sfera nie zdominowała sensu artystycznego przekazu, który w czeskocieszyńskiej realizacji stawia na pewien uniwersalizm doświadczeń. Mowa o wspólnocie doznań, zwłaszcza tych dramatycznych, okupionych cierpieniem, smutkiem i bólem po utracie najbliższych. Tragiczna w swoich skutkach eksplozja w karwińskiej kopalni „Franciszka” oraz szybach „Jan-Karol” i „Głęboki” oznaczała śmierć 235 górników. Skalę dramatu poznajemy w chwili, gdy uświadamiamy sobie bezmiar rozpaczy, w jaki popadli ich najbliżsi: żony, partnerki, dzieci, przyjaciele.

„Krzywy kościół” o tragedii oraz jej konsekwencjach opowiada z innej perspektywy. To już nie męscy bohaterowie, którzy zwykle stawali się narratorami rozmaitych górniczych opowieści, lecz kobiety – wdowy, przyjmują rolę przewodniczek. Zwłaszcza dwie bohaterki, które dzieli wiele – postawa wobec życia, doświadczenie i oczekiwania wobec świata, czyli Basia i Julka (w tych rolach Małgorzata Pikus i Barbara Szotek-Stonawski), opowiadają o motywacjach, jakimi kierują się przy podejmowaniu kluczowych, egzystencjalnych decyzji. Choć charaktery obu kobiet są zarysowane mocno i z dużą intensywnością, realizatorzy uniknęli nadmiernej „psychologizacji” – dzięki temu przedstawienie wydaje się widzom jeszcze bliższe, bo bliskie stają się im doświadczenia bohaterek. A zarazem te dwie mocne role skonstruowano tak, abyśmy mogli uwierzyć w świat, wykreowany zarówno przez Karin Lednicką, jak i cały zespół Teatru Cieszyńskiego.

Opowieści, które snują bohaterki i bohaterowie przedstawienia, mają specyficzny, niespieszny rytm, pozostawiając widzowi wiele przestrzeni na konfrontację z własnymi przyzwyczajeniami, wspomnieniami, znanymi wcześniej relacjami czy przypowieściami. Bo choć spektakl konstruuje przed widzem świat z perspektywy człowieka wplątanego w wir historii, to jednak wciąż nad losem bohaterów unosi się dynamika doświadczeń przełomu XIX i XX wieku, która wielką rolę odegrała również na Śląsku Cieszyńskim. Swoistym przewodnikiem po wielu procesach zachodzących zarówno w lokalnej społeczności, jak i w szerszej perspektywie, stał się Narrator – tę rolę dla potrzeb scenicznej adaptacji stworzono specjalnie z myślą o Janie Monczce, który z wirtuozerią prowadzi widza po meandrach historii, zarówno ogólnoświatowej, jak i tej najbliższej.

Ważną rolę w adaptacji literackiego oryginału do potrzeb dramaturgicznych odegrała Renata Putzlacher, której zawdzięczamy także polską wersję tekstu istniejącego jedynie w języku czeskim. Innymi słowy – bez wsparcia cenionej poetki, pisarki, tłumaczki i wykładowczyni akademickiej spektakl nie miałby swojej zarówno scenicznej, jak i językowej dynamiki, a warto pamiętać, że teatralni bohaterowie mówią po polsku, czesku, jak i gwarą.

„Krzywy kościół” już w chwili premiery stał się wydarzeniem sezonu, a każdy kolejny wieczór przekonywał, jak wielkie jest zapotrzebowanie na teatralne opowieści związane ze Śląskiem Cieszyńskim i jego historią. Spektakl wyreżyserowany przez Radovana Lipusa doskonale wpisuje się w cykl przedstawień, sięgających po regionalną, tożsamościową tematykę, takich jak: 

  • „Siedem zegarków Joachima Rybki” Gustawa Morcinka, 
  • „Rajska Jabłonka” Andrzeja Niedoby, 
  • tryptyk zegadłowiczowski, „Ondraszek – Pan Łysej Góry” 
  • oraz „Cieszyńskie Niebo”. 

Zwłaszcza ostatni z wymienionych tytułów jest symboliczny w kontekście „Krzywego kościoła” – został przecież przygotowany przez ten sam duet realizacyjny, czyli Renatę Putzlacher i Radovana Lipusa.

https://tramwajcieszynski.pl/najwazniejszy-spektakl-sezonu/?fbclid=IwAR0koTwOIUnUtBcgDTlAixNZLFZX0t9d2VJ1zVrQ3aMeRZKjqRZHMsOBPyg





https://encyklopediateatru.pl/artykuly/228674/rajska-jablonka-zakazana-historia-cieszynskich-gorali/drukuj/tak

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Mieszko I - family tree - EntiTree https://www.entitree.com/en/family_tree/Q53435?0d1=d&0d1d0=d&0d1d0d1=d&0d1d0d3=d Elekcja Anny Jagiellonki i Stefana Batorego na królów Polski !!! https://www.youtube.com/watch?v=qe5Xa7iu41M&ab_channel=kazimieszkowalski   Podstawa programowa (2024), cz. II: II. Bizancjum i świat islamu. Uczeń: 1) umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny islamu i wyjaśnia wpływ cywilizacji muzułmańskiej na Europę; 2) umiejscawia w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i rozpoznaje osiągnięcia kultury bizantyjskiej (prawo, architektura, sztuka); dostrzega różnice między chrześcijaństwem wschodnim i zachodnim.       Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na ...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...