Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Noc muzeów 2023 - autorski projekt by Wojciech Grajewski


  
Noc Muzeów w 2023 roku zawitała do "Kopera"  po raz pierwszy - 
Wieczorem, 19 V 2023 r., między godziną 19 a 24 odwiedziło nas ok. 400 gości!

  


Program:

  • 19:00: „Wstrzymał Słońce i ruszył Ziemię! Śląskie go wydało plemię?" - wykład inauguracyjny (30 minut)
    • Wykład podzielono na dwie części:
      • Znaczenie "przewrotu kopernikańskiego" - M. Holisz
      • Spór o pochodzenie i przynależność etniczną Mikołaja Kopernika - W. Grajewski
    • próba odtworzenia pochodzenia i drzewa genealogicznego Mikołaja Kopernika była zaproszeniem do refleksji nad pochodzeniem nas samych i naszych rodzin, zaproszeniem do mini-warsztatów genealogicznych (zob. tutorial genealogiczny)
  • 19:30; 21:00; 22:30: Zagadki i zakręty naszej historii... Zwiedzanie szkoły z przewodnikiem (30 minut)
  • 20:00; 21:00: Ćwierć wieku społeczności Koncertu Walentynkowego. Wspomnienia, projekcja filmu "Migawki sprzed lat" (30 minut)
  • 20:30; 21:00; 22:30: Skąd mój ród? Jak szukać korzeni - tutorial genealogiczny (ok. 45 minut)
  • 19:30-23:30: Zgarnij piernika od Kopernika - Konkurs dla młodych geniuszy (Na bieżąco)
    • Warsztaty, konkursy dla dzieci - na bieżąco
    • kolorowanki, doświadczenia z planetami/ piłeczkami?
    • Konkursy dla dzieci i rodziców mogłyby polegać np. na znalezieniu odpowiedzi na przygotowane wcześniej pytania na gazetce + zrealizowanie części pratktyczno-astronomicznej w postaci: krzyżówki, puzzli, wykonania jakiegoś rysunku, np. skopiowania własnoręcznego szkicu Kopernika lub innego astronoma, dokonaniu łatwych obliczeń (orbity planet?)...
  • 19:30-23:30: Kopernik zaprasza - Kawa i wspominki u ekscelencji Mikołaja.
  • Zob. relacje: 
    • https://www.facebook.com/kopercieszyn/posts/pfbid0Mqoct6RgY6LLqkCdjckiVmCKBs29EY5Ji3r9xFy6VkafD62N1WPnDZC5kt7gapHEl
    • https://www.facebook.com/kopercieszyn/posts/pfbid0tbkYzg2DTH1jbicgSLusnzocLpQLoMLj7EXNX55EHvb4meFrb6UZ81a7U57M3L4ul

 

zdjęcia pochodzą z profilu II LO na FB, zob. m.in.: https://www.facebook.com/kopercieszyn/posts/pfbid0tuZ5GBKgTeeXk9MF7zuo2HiBXPAdbfp1EHqxYgaePAyZc3Jd9gDTf42dAYf4af1bl 


Rozwinięcie 

„Wstrzymał Słonce i ruszył Ziemię”... „Śląskie wydało go plemię”?
Czy kopernik był z pochodzenia Polakiem czy Niemcem? Musielibyśmy go o to zapytać... Ponieważ nie żyje musimy sie zadowolić stwierdzeniem, ze był Ślązakiem z krwi i Torunianinem z wyboru! Przynajmniej tyle wiemy z zachowanych źródeł i najnowszych publikacji naukowych!
Ojciec, Mikołaj Kopernik Starszy był kupcem, który około 1456 roku przeniósł się z Krakowa do Torunia. Tam zdobył znaczny majątek oraz uznanie, zostając ławnikiem miejskim. Tam też poznał żonę i założył rodzinę. Jego małżonką była Barbara Watzenrode - córka innego szanowanego torunianina Łukasza Watzenrodego Starszego, również patrycjusza i ławnika toruńskiego.
Co ciekawe oba rody łączyła wspólna cecha. Otóż ich założyciele, którzy dali im nazwisko pochodzili ze Śląska!
Rodzina Koperników pochodziła z wsi Koperniki, położonej na Górnym Śląsku niopodal Nysy (tuż przy granicy z Dolnym Śląskiem i Czechami). Zaś rodzina Watzenrode z Przenna (niem. Weitzenrode), położonego niespełna 100 kilometrów dalej na zachód, tuż pod Świdnicą!
Tak pochodzenie Kopernika rekonstruują dziś badacze. Musimy im wierzyć na słowo, gdyż nie zachowały się źródła, które pozwoliłyby dominującą dziś w nauce hipotezę potwierdzić. Do Torunia - jako pierwszy z rodu Watzenrode przybył ze Śląska, na około sto lat przed narodzinami astronoma jego pradziadek-Ślazak. Zakładając, czysto teoretycznie, że wszyscy przodkowie taty Kopernika byli Ślązakami, podobnie, jak część przodków jego mamy (a przynajmniej prapradziadek), to... możemy dumnie powiedzieć, iż- parafrazując wieszcza - "z krwi Ślązakiem, talentem świata obywatel". Sam Kopernik uważał się za Torunianina i tak podpisał się na swoim epokowym dziele (jak i na wielu innych).
Chociaż nie możemy dziś sprawdzić pochodzenia samego Kopernika (niestety ok. 1500 roku, gdy rodzili się jego dziadkowie nie prowadzono jeszcze dokumentacji metrykalnej), to możemy spróbować, np. stworzyć własne drzewo genealogiczne, sięgające nawet 14 pokoleń wstecz! Jak to zrobić? Spróbujemy wytłumaczyć i pokazać...
Inne pomysły:
Kopernik
intrygujący mini-teatr; wszędzie widać ducha Kopernika; 3 osoby przebrane w taki sam lub podobny strój przemykają korytarzami naszej szkoły;
tutorial genealoga, odkryj swoje śląskie korzenie
warsztaty astronomiczne/fizyczne, etc.


Materiały robocze, przydatne przy sporządzaniu programu (opracowane przez W. Grajewskiego)


  • Trzy rocznice:
    • 25 lat koncertów charytatywnych
    • 105 rocznica przewrotu cieszyńskiego (to świętowanie odłożymy na później)
    • Rok Kopernika. Świętuj razem z nami 550. rocznicę urodzin naszego patrona! 
      • 2023 obchodzimy jako Rok Mikołaja Kopernika (1473-1543)
        • wybitnego astronoma, matematyka, prawnika, lekarza i ekonomisty, który udowodnił teorię heliocentryczną w poświęconym temu dziele „De Revolutionibus orbium coelestium" ("O obrotach sfer niebieskich”).
      • na ten rok przypada pięćset pięćdziesiątych urodzin i czterysta osiemdziesiątą rocznicą śmierci uczonego

  • Program:

    • „Wstrzymał Słońce i ruszył Ziemię... śląskie go wydało plemię?" - wykład inauguracyjny  (30 minut), tematyka: 
      • Znaczenie "przewrotu kopernikańckiego" - MH ?
      • i Spór o pochodzenie i przynależność etniczną Mikołaja Kopernika - WG
      • 19:00
      • wykonanie: WG i MH?
      • wykład jest też zaproszeniem do refleksji nad pochodzeniem nas samych i naszych rodzin, zaproszeniem do mini-warsztatów genealogicznych (zob. tutorial genealogiczny)
    • Zwiedzanie szkoły z przewodnikiem (30 minut)
      • 2 lub 3 sesje: 19:30; 21:00; 22:30
      • wykonanie: WG + nauczyciele emeryci (Pan P.)
    • Wspomnienia - 25 lat społeczności Koncertu Walentynkowego  (30 minut)
      • 2 lub 3 sesje: 20:00; 21:30; 23:00
      • wykonanie, np. Panie: Puda (i np. Kania, Kiecuń....)
    • Skąd jesteśmy? Odkryj swoje korzenie - tutorial genealogiczny (30-60 minut?)
      • 2 lub 3 sesje: 20:30; 21:00; 22:30;
      • sala informatyczna
      • mini-wykład M. Mendrek i W. Grajewskiego, absolwenci? I. Olesiak,
    • Dziedzictwo Kopernika - Warsztaty, konkursy dla dzieci ?
      • o wyznaczonych godzinach (2 lub 3 sesje), czy na bieżąco? 
      • kolorowanki, doświadczenia z planetami/ piłeczkami?
      • wykonanie, np. Pani Holisz?
    • Piernik z Mikołajem - kawiarenka
      • Koperowe wspominki przy herbacie i kawie
      • czynne: 19:00-23:30

  • Rozwinięcie części pomysłów
      • „Wstrzymał Słonce i ruszył Ziemię” ... „Śląskie wydało go plemię”.
        • Czy kopernik był z pochodzenia Polakiem czy Niemcem? Musielibyśmy go o to zapytać... Ponieważ nie żyje musimy sie zadowolić stwierdzeniem, ze był Ślązakiem z krwi i Torunianinem z wyboru! Przynajmniej tyle wiemy z zachowanych źródeł i najnowszych publikacji naukowych! 
        • Ojciec, Mikołaj Kopernik Starszy był kupcem, który około 1456 roku przeniósł się z Krakowa do Torunia. Tam zdobył znaczny majątek oraz uznanie, zostając ławnikiem miejskim. Tam też poznał żonę i założył rodzinę. Jego małżonką była Barbara Watzenrode - córka innego szanowanego torunianina Łukasza Watzenrodego Starszego, również patrycjusza i ławnika toruńskiego. 
        • Co ciekawe oba rody łączyła wspólna cecha. Otóż ich założyciele, którzy dali im nazwisko pochodzili ze Śląska! 
        • Rodzina Koperników pochodziła z wsi Koperniki, położonej na Górnym Śląsku niopodal Nysy (tuż przy granicy z Dolnym Śląskiem i Czechami). Zaś rodzina Watzenrode z Przenna (niem. Weitzenrode), położonego niespełna 100 kilometrów dalej na zachód, tuż pod Świdnicą! 
        • Tak pochodzenie Kopernika rekonstruują dziś badacze. Musimy im wierzyć na słowo, gdyż nie zachowały się źródła, które pozwoliłyby dominującą dziś w nauce hipotezę potwierdzić. Do Torunia - jako pierwszy z rodu Watzenrode przybył ze Śląska, na około sto lat przed narodzinami astronoma jego pradziadek-Ślazak. Zakładając, czysto teoretycznie, że wszyscy przodkowie taty Kopernika byli Ślązakami, podobnie, jak część przodków jego mamy (a przynajmniej prapradziadek), to... możemy dumnie powiedzieć, iż- parafrazując wieszcza - "z krwi Ślązakiem, talentem świata obywatel". Sam Kopernik uważał się za Torunianina i tak podpisał się na swoim epokowym dziele (jak i na wielu innych). 
        • Chociaż nie możemy dziś sprawdzić pochodzenia samego Kopernika (niestety ok. 1500 roku, gdy rodzili się jego dziadkowie nie prowadzono jeszcze dokumentacji metrykalnej), to możemy spróbować, np. stworzyć własne drzewo genealogiczne, sięgające nawet 14 pokoleń wstecz! Jak to zrobić? Spróbujemy Wam wytłumaczyć i pokazać...
  • Pomysły:
    • Kopernik
      • intrygujący mini-teatr; wszędzie widać ducha Kopernika; 3 osoby przebrane w taki sam lub podobny strój przemykają korytarzami naszej szkoły; 
      • tutorial genealoga, odkryj swoje śląskie korzenie
      • warsztaty astronomiczne/fizyczne, etc.

    • Gdzie od 25 lat bije serce naszej szkoły? Koncert Walentynkowe 
      • przeżyjmy to jeszcze raz - projekcja filmu
      • 2* 20 min. występy: wybranych artystów/wokalistów, np. dyrektora Piotra Chwastka :)
      • krótka historia i "zza kulis"
    • potencjalni goście specjalni (kolejnych edycji?) np.:
      • prof. Idzi Panic / prof. W. Gojniczek - Cieszyn w czasach Kopernika
      • dr Michael Morys-Twarowski - cieszyńskie Belle epoque
      • Irena Kwaśny - historia budynku



na kolejne lata:

  • Bunt'18. Mini-inscenizacja historyczna. Stąd wyszła iskra. Narodziny Polski na Śląsku Cieszyńskim
    • 23:00
    • potrzebne fundusze (koszt sprowadzenia 3 rekonstruktorów: minimum 500 zł)
    • współpraca z:
      • Muz 4 PSP: wypożyczenie rekonstruktorów ok godz. 23.00
      • Macierzą, Teatrem - wypożyczenie kostiumów
    • Ja bym ten element zostawił na kolejne lata

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p