Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Praca - podcast - noc listopadowa 1830



Zadanie: wysłuchaj podcastu: Czarna noc generałów. Czyli co tak naprawdę wydarzyło się podczas nocy listopadowej? 

"Noc listopadowa" - troska o naród czy nieodpowiedzialna burda... 



Czarna noc generałów. Czyli co tak naprawdę wydarzyło się podczas nocy listopadowej? 45 minut (całość genialna): https://youtu.be/xWKGvpU7t2s?t=2 ; 

Na wykonanie zadania mamy niemal 2 lekcje; ale można sobie przesłuchać też fragment w domu, gdyby ktoś chciał się bardziej przyłożyć :) 

Informacja dla osób, które nie oddały pracy wykonywanej na zajęciach, pt. "Noc listopadowa" (troska o naród czy burda?); 

Musisz nadrobić zaległości: 
1. w domu wysłuchać audycji Czarna noc generałów (zob.: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html)
2. rozpisać pracę na kartce a4 
i przynieść pracę na zajęciach

w przypadku nieoddania jej w powyższym terminie osoby te czeka kartkówka, 

Co takiego czeka "delikwentów na kartkówce"?
Rozpisz w formie tabeli: 15 najważniejszych i najciekawszych pojęć/uwag:
a) Ziemie polskie po 1815 roku: 4 "mini-organizmy" państwowe i terytoria wcielone do państw zaborców - sytuacja polityczna i ich specyficzny rozwój
b) Polacy i Rosjanie - relacje w Królestwie Polskim w 1830, zestawienie: Młodzi/starzy; przebieg Nocy Listopadowej

Linki i instrukcje pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html

Instrukcje:
  • Przed Tobą intensywne 45 minut audycji. 
  • Interesuje nas 5 głównych zagadnień, które wytłuszczono poniżej. 
    • 1. Uwagi ogólne lub puenty: (Noc listopadowa i powstanie)
    • 2. Spiskowcy (głównie: Młodzież/Podchorąży)
    • 3. Elity.PL (głównie: generalicja i politycy)
    • 4. Rosjanie (głównie: Wielki Książę Konstanty i Car Al I)
    • 5. Przebieg pierwszych dni powstania (głównie: 29 i 30 listopada)
  • Słuchaj uważnie, 
  • Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji 
    • możesz stosować formę np. 
      • mapy myśli lub tabeli
      • rozgałęziających się haseł wywoławczych
      • równoważników zdań 
  • Postaraj się wynotować w każdej kategorii między 8 a 20 uwag. 
    • uwagi mogą się "rozgałęziać": od ogółu do szczegółu
      • układ gałązek odchodzących od pnia
    • Na końcu: ponumeruj uwagi w numeracji ciągłej (całościowo - tak żeby)
  • Łącznie powinieneś mieć więc między 40 a 100 uwag
  • Ocena będzie zależna od ilości i "jakości" pracy
  • ocena będzie zależna od ilości notatek, zgodnie ze wzorem*:
    • dop: 20 merytorycznych (ale mogą być też zabawne, jeśli nawiązują do realnych wydarzeń) uwag
    • dst - 50 uwag
    • dobry - 70 uwag
    • b. dobry - 90 uwagi
    • * powyższy schemat jest podany jako wartość orientacyjna (ostateczna ocena należy do nauczyciela, który rozpatruje i ocenia każdą prace indywidualnie)
    • + 1 stopień dla kilku najlepszych prac, tj. 
        • prac najbardziej wartościowych pod względem edukacyjnym (postaraj się by odbiorca miał jak najlepszy obraz wydarzeń) - 2-5 sztuk wyróżnień.
        • prac najlepiej "zaplanowanych", rozrysowanych (to jest o najlepszym układzie graficznym) - 2-5 sztuk wyróżnień.
        • prac, które uzupełniono o wartościowy, humorystyczny rysunek edukacyjny - 2-5 sztuk wyróżnień.
    • minimalnie: - 0,5 stopnia dla prac niesamodzielnych, polegających na "przepisaniu" treści sugerowanych przez nauczyciela na zajęciach, treści  podanych na stronie internetowej lub pracy przygotowanej przez innego ucznia
Punktacja:
110   6 
100   5+ 
90   5 
80   4+ 
70   4 
60   3+ 
50   3 
40   2+ 
30   2 
20   1+' 








Przykłady prac

1. Noc listopadowa i powstanie - Uwagi ogólne lub puenty (tj. Mądrości)przykłady:
  • 1. zmitologizowane; 
  • 2. 0 % szans na sukces? 
    • 3. dziwne, bo inni historycy mówią, że duże szanse?!
  • 4. "kadry decydują o wszystkim" ?
    • 5. powstańcy mają ich brak?
  • 6. Starcie dwóch wizji świata:
    • 7.Chcieć to móc....
2. Spiskowcy (głównie Młodzież/ Podchorąży, w skrócie M/P)przykłady:
  • 1. Romantycy
  • 2. Niepoprawni optymiści
    • 3. Wszyscy NA PEWNO myślą tak jak my
    • 4. Skoro całej Europie się udało, to nam się nie uda?
  • ...
3. Elity.PL (głównie Generałowie, w skrócie G) przykłady:
  • 1. tłuste koty?
  • 2. nie chcą powstania
    • dlaczego? Bo:
  • 3. ...
4. Rosjanie (głównie: Konstanty, w skrócie K; car Aleksander, w skrócie A)przykłady:
  • 1. Konstanty - wariat?
    • 2. K - kocha Polkę i Polskę?
    • 3. K - nie jest kochany przez P...
5. Przebieg pierwszych dni powstaniaprzykłady:
  • 1. Plan jest taki, żeby zabić K. a później się zobaczy. 
    • 2. Plan nie wypalił :)
    • 3. Trzeba szukać alternatywy...


PS
Na marginesie pracy:

OTO INFORMACJE DODATKOWE - JAKO ROZSZERZENIE kontekstu


Powyższa audycja jest mocno krytyczna względem spiskowców. Bardziej wyrozumiałe spojrzenie dla powstańców listopadowych (powstanie i wojnę 1831 roku) ma profesor Andrzej Nowak. Słuchaj Audycji: HISTORIA ŻYWA https://youtu.be/TEEUc_RlWdg?t=1269 

  • Pierwsze 4 minuty nagrania: Relacje Konstantego z Wojskiem. K. chce:
    • zrobić z wojska KP (Królestwa Polskiego) najlepszą armię na świecie
    • ale: 
      • armia w miniaturze (30 tys. żołnierzy)
      • kształci nowe kadry, z tym że
        • faktycznie: bezrobotnych, bo:
          • szkoła miała trwać 2 lata, ale przedłużono ją do 5/6 lat bo nie ma co robić z podoficerami
          • nie ma etatów dla podchorążych
            • żeby dojść do stopnia generała KP trzeba żyć prawie 300 lat (wyliczono 280 lat i kilka miesięcy)
        • narasta niezadowolenie
        • podchorąży czują się "beznadziejnie"
      • stosuje metody tresury, terroryzuje podwładnych
        • poniża publicznie oficerów
          • fala samobójstw na tym tle
        • zadręcza żołnierzy musztrą
      • obawy, że WP będzie wysłane, by tłumić wolnościowe ruchy w Europie
  • Inne czynniki (4-7 min): 

  • Spiskowcy wojskowi (P. Wysocki i Józef Zaliwski) liczą na cywili:
    • prosty lud, jego nastroje rebelianckie
      • pogorszenie nastrojów ludności, bo:
        • kryzys gospodarczy
        • drożyzna 
    • elity, w tym celu kontaktują się (próby porozumienia, rozmowy) z:
      • liderami konspiracji cywilnej
        • inteligencja, środowisko akademickie: Maurycy Mochnacki, Seweryn Goszczyński, Ludwik. Nabielak
      • elitami politycznymi
        • tj. np. Julianem Ursynem Niemcewiczem
          • (autorytet, adiutant Kościuszki, razem z nim w twierdzy)
        • poprzez 
          • zaprzyjaźnionych posłów radykalnych: Walenty Zwierkowski
          • Joachima Lelewela 
            • (wydalony z Uniwersytetu Wileńskiego po aferze Filomatów)
            • bohater młodzieży warszawskiej
        • pytanie otwarte, czy faktycznie dotarli do chociaż jednego wysoko postawionego polityka z kręgu rządu Królestwa Polskiego???
          • Profesor Nowak zręcznie ominął tę kwestię :)!!!
    • rachunek prawdopodobieństwa
      • sił garnizonów warszawskich: 
        • niemal 10 tys. PL
        • 6,5 tys. Rosjan
    • szanse są pod warunkiem, że całe wojsko polskie wystąpi przeciw Rosjanom
      • do tego trzeba przekonać dowódców
      • wiedzeni instynktem patriotycznym, niepodległościowym pójdą jak jeden mąż ?
    • Mamy chęci i siły, by rozpocząć, a potem oddamy sprawę elicie
    • plan zakłada bunt 10 grudnia, ale:
      • info, że szpiedzy i tajna policja Konstantego są na tropie
      • przyspieszono wybuch o 12 dni
      • rozpoczęcie więc 29 listopada
      • w Brytanii nastąpiła zmiana rządu, na liberalny
        • optymizm, bo zakładano (naiwnie), że liberałowie będą popierać Polskę



Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an