Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Praca - podcast - noc listopadowa 1830



Zadanie: wysłuchaj podcastu: Czarna noc generałów. Czyli co tak naprawdę wydarzyło się podczas nocy listopadowej? 

"Noc listopadowa" - troska o naród czy nieodpowiedzialna burda... 



Czarna noc generałów. Czyli co tak naprawdę wydarzyło się podczas nocy listopadowej? 45 minut (całość genialna): https://youtu.be/xWKGvpU7t2s?t=2 ; 

Na wykonanie zadania mamy niemal 2 lekcje; ale można sobie przesłuchać też fragment w domu, gdyby ktoś chciał się bardziej przyłożyć :) 

Informacja dla osób, które nie oddały pracy wykonywanej na zajęciach, pt. "Noc listopadowa" (troska o naród czy burda?); 

Musisz nadrobić zaległości: 
1. w domu wysłuchać audycji Czarna noc generałów (zob.: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html)
2. rozpisać pracę na kartce a4 
i przynieść pracę na zajęciach

w przypadku nieoddania jej w powyższym terminie osoby te czeka kartkówka, 

Co takiego czeka "delikwentów na kartkówce"?
Rozpisz w formie tabeli: 15 najważniejszych i najciekawszych pojęć/uwag:
a) Ziemie polskie po 1815 roku: 4 "mini-organizmy" państwowe i terytoria wcielone do państw zaborców - sytuacja polityczna i ich specyficzny rozwój
b) Polacy i Rosjanie - relacje w Królestwie Polskim w 1830, zestawienie: Młodzi/starzy; przebieg Nocy Listopadowej

Linki i instrukcje pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html

Instrukcje:
  • Przed Tobą intensywne 45 minut audycji. 
  • Interesuje nas 5 głównych zagadnień, które wytłuszczono poniżej. 
    • 1. Uwagi ogólne lub puenty: (Noc listopadowa i powstanie)
    • 2. Spiskowcy (głównie: Młodzież/Podchorąży)
    • 3. Elity.PL (głównie: generalicja i politycy)
    • 4. Rosjanie (głównie: Wielki Książę Konstanty i Car Al I)
    • 5. Przebieg pierwszych dni powstania (głównie: 29 i 30 listopada)
  • Słuchaj uważnie, 
  • Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji 
    • możesz stosować formę np. 
      • mapy myśli lub tabeli
      • rozgałęziających się haseł wywoławczych
      • równoważników zdań 
  • Postaraj się wynotować w każdej kategorii między 8 a 20 uwag. 
    • uwagi mogą się "rozgałęziać": od ogółu do szczegółu
      • układ gałązek odchodzących od pnia
    • Na końcu: ponumeruj uwagi w numeracji ciągłej (całościowo - tak żeby)
  • Łącznie powinieneś mieć więc między 40 a 100 uwag
  • Ocena będzie zależna od ilości i "jakości" pracy
  • ocena będzie zależna od ilości notatek, zgodnie ze wzorem*:
    • dop: 20 merytorycznych (ale mogą być też zabawne, jeśli nawiązują do realnych wydarzeń) uwag
    • dst - 50 uwag
    • dobry - 70 uwag
    • b. dobry - 90 uwagi
    • * powyższy schemat jest podany jako wartość orientacyjna (ostateczna ocena należy do nauczyciela, który rozpatruje i ocenia każdą prace indywidualnie)
    • + 1 stopień dla kilku najlepszych prac, tj. 
        • prac najbardziej wartościowych pod względem edukacyjnym (postaraj się by odbiorca miał jak najlepszy obraz wydarzeń) - 2-5 sztuk wyróżnień.
        • prac najlepiej "zaplanowanych", rozrysowanych (to jest o najlepszym układzie graficznym) - 2-5 sztuk wyróżnień.
        • prac, które uzupełniono o wartościowy, humorystyczny rysunek edukacyjny - 2-5 sztuk wyróżnień.
    • minimalnie: - 0,5 stopnia dla prac niesamodzielnych, polegających na "przepisaniu" treści sugerowanych przez nauczyciela na zajęciach, treści  podanych na stronie internetowej lub pracy przygotowanej przez innego ucznia
Punktacja:
110   6 
100   5+ 
90   5 
80   4+ 
70   4 
60   3+ 
50   3 
40   2+ 
30   2 
20   1+' 








Przykłady prac

1. Noc listopadowa i powstanie - Uwagi ogólne lub puenty (tj. Mądrości)przykłady:
  • 1. zmitologizowane; 
  • 2. 0 % szans na sukces? 
    • 3. dziwne, bo inni historycy mówią, że duże szanse?!
  • 4. "kadry decydują o wszystkim" ?
    • 5. powstańcy mają ich brak?
  • 6. Starcie dwóch wizji świata:
    • 7.Chcieć to móc....
2. Spiskowcy (głównie Młodzież/ Podchorąży, w skrócie M/P)przykłady:
  • 1. Romantycy
  • 2. Niepoprawni optymiści
    • 3. Wszyscy NA PEWNO myślą tak jak my
    • 4. Skoro całej Europie się udało, to nam się nie uda?
  • ...
3. Elity.PL (głównie Generałowie, w skrócie G) przykłady:
  • 1. tłuste koty?
  • 2. nie chcą powstania
    • dlaczego? Bo:
  • 3. ...
4. Rosjanie (głównie: Konstanty, w skrócie K; car Aleksander, w skrócie A)przykłady:
  • 1. Konstanty - wariat?
    • 2. K - kocha Polkę i Polskę?
    • 3. K - nie jest kochany przez P...
5. Przebieg pierwszych dni powstaniaprzykłady:
  • 1. Plan jest taki, żeby zabić K. a później się zobaczy. 
    • 2. Plan nie wypalił :)
    • 3. Trzeba szukać alternatywy...


PS
Na marginesie pracy:

OTO INFORMACJE DODATKOWE - JAKO ROZSZERZENIE kontekstu


Powyższa audycja jest mocno krytyczna względem spiskowców. Bardziej wyrozumiałe spojrzenie dla powstańców listopadowych (powstanie i wojnę 1831 roku) ma profesor Andrzej Nowak. Słuchaj Audycji: HISTORIA ŻYWA https://youtu.be/TEEUc_RlWdg?t=1269 

  • Pierwsze 4 minuty nagrania: Relacje Konstantego z Wojskiem. K. chce:
    • zrobić z wojska KP (Królestwa Polskiego) najlepszą armię na świecie
    • ale: 
      • armia w miniaturze (30 tys. żołnierzy)
      • kształci nowe kadry, z tym że
        • faktycznie: bezrobotnych, bo:
          • szkoła miała trwać 2 lata, ale przedłużono ją do 5/6 lat bo nie ma co robić z podoficerami
          • nie ma etatów dla podchorążych
            • żeby dojść do stopnia generała KP trzeba żyć prawie 300 lat (wyliczono 280 lat i kilka miesięcy)
        • narasta niezadowolenie
        • podchorąży czują się "beznadziejnie"
      • stosuje metody tresury, terroryzuje podwładnych
        • poniża publicznie oficerów
          • fala samobójstw na tym tle
        • zadręcza żołnierzy musztrą
      • obawy, że WP będzie wysłane, by tłumić wolnościowe ruchy w Europie
  • Inne czynniki (4-7 min): 

  • Spiskowcy wojskowi (P. Wysocki i Józef Zaliwski) liczą na cywili:
    • prosty lud, jego nastroje rebelianckie
      • pogorszenie nastrojów ludności, bo:
        • kryzys gospodarczy
        • drożyzna 
    • elity, w tym celu kontaktują się (próby porozumienia, rozmowy) z:
      • liderami konspiracji cywilnej
        • inteligencja, środowisko akademickie: Maurycy Mochnacki, Seweryn Goszczyński, Ludwik. Nabielak
      • elitami politycznymi
        • tj. np. Julianem Ursynem Niemcewiczem
          • (autorytet, adiutant Kościuszki, razem z nim w twierdzy)
        • poprzez 
          • zaprzyjaźnionych posłów radykalnych: Walenty Zwierkowski
          • Joachima Lelewela 
            • (wydalony z Uniwersytetu Wileńskiego po aferze Filomatów)
            • bohater młodzieży warszawskiej
        • pytanie otwarte, czy faktycznie dotarli do chociaż jednego wysoko postawionego polityka z kręgu rządu Królestwa Polskiego???
          • Profesor Nowak zręcznie ominął tę kwestię :)!!!
    • rachunek prawdopodobieństwa
      • sił garnizonów warszawskich: 
        • niemal 10 tys. PL
        • 6,5 tys. Rosjan
    • szanse są pod warunkiem, że całe wojsko polskie wystąpi przeciw Rosjanom
      • do tego trzeba przekonać dowódców
      • wiedzeni instynktem patriotycznym, niepodległościowym pójdą jak jeden mąż ?
    • Mamy chęci i siły, by rozpocząć, a potem oddamy sprawę elicie
    • plan zakłada bunt 10 grudnia, ale:
      • info, że szpiedzy i tajna policja Konstantego są na tropie
      • przyspieszono wybuch o 12 dni
      • rozpoczęcie więc 29 listopada
      • w Brytanii nastąpiła zmiana rządu, na liberalny
        • optymizm, bo zakładano (naiwnie), że liberałowie będą popierać Polskę



Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p