Zadanie: wysłuchaj podcastu: Czarna noc generałów. Czyli co tak naprawdę wydarzyło się podczas nocy listopadowej?
"Noc listopadowa" - troska o naród czy nieodpowiedzialna burda...
Czarna noc generałów. Czyli co tak naprawdę wydarzyło się podczas nocy listopadowej? 45 minut (całość genialna): https://youtu.be/xWKGvpU7t2s?t=2 ;
Na wykonanie zadania mamy niemal 2 lekcje; ale można sobie przesłuchać też fragment w domu, gdyby ktoś chciał się bardziej przyłożyć :)
Informacja dla osób, które nie oddały pracy wykonywanej na zajęciach, pt. "Noc listopadowa" (troska o naród czy burda?);
Musisz nadrobić zaległości:
1. w domu wysłuchać audycji Czarna noc generałów (zob.: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html)
2. rozpisać pracę na kartce a4
i przynieść pracę na zajęciach
w przypadku nieoddania jej w powyższym terminie osoby te czeka kartkówka,
Co takiego czeka "delikwentów na kartkówce"?
Rozpisz w formie tabeli: 15 najważniejszych i najciekawszych pojęć/uwag:
a) Ziemie polskie po 1815 roku: 4 "mini-organizmy" państwowe i terytoria wcielone do państw zaborców - sytuacja polityczna i ich specyficzny rozwój
b) Polacy i Rosjanie - relacje w Królestwie Polskim w 1830, zestawienie: Młodzi/starzy; przebieg Nocy Listopadowej
Linki i instrukcje pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html
Instrukcje:
- Przed Tobą intensywne 45 minut audycji.
- Interesuje nas 5 głównych zagadnień, które wytłuszczono poniżej.
- 1. Uwagi ogólne lub puenty: (Noc listopadowa i powstanie)
- 2. Spiskowcy (głównie: Młodzież/Podchorąży)
- 3. Elity.PL (głównie: generalicja i politycy)
- 4. Rosjanie (głównie: Wielki Książę Konstanty i Car Al I)
- 5. Przebieg pierwszych dni powstania (głównie: 29 i 30 listopada)
- Słuchaj uważnie,
- Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji
- możesz stosować formę np.
- mapy myśli lub tabeli
- rozgałęziających się haseł wywoławczych
- równoważników zdań
- Postaraj się wynotować w każdej kategorii między 8 a 20 uwag.
- uwagi mogą się "rozgałęziać": od ogółu do szczegółu
- układ gałązek odchodzących od pnia
- Na końcu: ponumeruj uwagi w numeracji ciągłej (całościowo - tak żeby)
- Łącznie powinieneś mieć więc między 40 a 100 uwag
- Ocena będzie zależna od ilości i "jakości" pracy
- ocena będzie zależna od ilości notatek, zgodnie ze wzorem*:
- dop: 20 merytorycznych (ale mogą być też zabawne, jeśli nawiązują do realnych wydarzeń) uwag
- dst - 50 uwag
- dobry - 70 uwag
- b. dobry - 90 uwagi
- * powyższy schemat jest podany jako wartość orientacyjna (ostateczna ocena należy do nauczyciela, który rozpatruje i ocenia każdą prace indywidualnie)
- + 1 stopień dla kilku najlepszych prac, tj.
- prac najbardziej wartościowych pod względem edukacyjnym (postaraj się by odbiorca miał jak najlepszy obraz wydarzeń) - 2-5 sztuk wyróżnień.
- prac najlepiej "zaplanowanych", rozrysowanych (to jest o najlepszym układzie graficznym) - 2-5 sztuk wyróżnień.
- prac, które uzupełniono o wartościowy, humorystyczny rysunek edukacyjny - 2-5 sztuk wyróżnień.
- minimalnie: - 0,5 stopnia dla prac niesamodzielnych, polegających na "przepisaniu" treści sugerowanych przez nauczyciela na zajęciach, treści podanych na stronie internetowej lub pracy przygotowanej przez innego ucznia
Punktacja:
110 6
100 5+
90 5
80 4+
70 4
60 3+
50 3
40 2+
30 2
20 1+'
Przykłady prac
1. Noc listopadowa i powstanie - Uwagi ogólne lub puenty (tj. Mądrości); przykłady:
- 1. zmitologizowane;
- 2. 0 % szans na sukces?
- 3. dziwne, bo inni historycy mówią, że duże szanse?!
- 4. "kadry decydują o wszystkim" ?
- 5. powstańcy mają ich brak?
- 6. Starcie dwóch wizji świata:
- 7.Chcieć to móc....
2. Spiskowcy (głównie Młodzież/ Podchorąży, w skrócie M/P); przykłady:
- 1. Romantycy
- 2. Niepoprawni optymiści
- 3. Wszyscy NA PEWNO myślą tak jak my
- 4. Skoro całej Europie się udało, to nam się nie uda?
- ...
3. Elity.PL (głównie Generałowie, w skrócie G) ; przykłady:
- 1. tłuste koty?
- 2. nie chcą powstania
- dlaczego? Bo:
- 3. ...
4. Rosjanie (głównie: Konstanty, w skrócie K; car Aleksander, w skrócie A); przykłady:
- 1. Konstanty - wariat?
- 2. K - kocha Polkę i Polskę?
- 3. K - nie jest kochany przez P...
5. Przebieg pierwszych dni powstania; przykłady:
- 1. Plan jest taki, żeby zabić K. a później się zobaczy.
- 2. Plan nie wypalił :)
- 3. Trzeba szukać alternatywy...
PS
Na marginesie pracy:
OTO INFORMACJE DODATKOWE - JAKO ROZSZERZENIE kontekstu
Powyższa audycja jest mocno krytyczna względem spiskowców. Bardziej wyrozumiałe spojrzenie dla powstańców listopadowych (powstanie i wojnę 1831 roku) ma profesor Andrzej Nowak. Słuchaj Audycji: HISTORIA ŻYWA https://youtu.be/TEEUc_RlWdg?t=1269
- Pierwsze 4 minuty nagrania: Relacje Konstantego z Wojskiem. K. chce:
- zrobić z wojska KP (Królestwa Polskiego) najlepszą armię na świecie
- ale:
- armia w miniaturze (30 tys. żołnierzy)
- kształci nowe kadry, z tym że
- faktycznie: bezrobotnych, bo:
- szkoła miała trwać 2 lata, ale przedłużono ją do 5/6 lat bo nie ma co robić z podoficerami
- nie ma etatów dla podchorążych
- żeby dojść do stopnia generała KP trzeba żyć prawie 300 lat (wyliczono 280 lat i kilka miesięcy)
- narasta niezadowolenie
- podchorąży czują się "beznadziejnie"
- stosuje metody tresury, terroryzuje podwładnych
- poniża publicznie oficerów
- fala samobójstw na tym tle
- zadręcza żołnierzy musztrą
- obawy, że WP będzie wysłane, by tłumić wolnościowe ruchy w Europie
- Inne czynniki (4-7 min):
- Spiskowcy wojskowi (P. Wysocki i Józef Zaliwski) liczą na cywili:
- prosty lud, jego nastroje rebelianckie
- pogorszenie nastrojów ludności, bo:
- kryzys gospodarczy
- drożyzna
- elity, w tym celu kontaktują się (próby porozumienia, rozmowy) z:
- liderami konspiracji cywilnej
- inteligencja, środowisko akademickie: Maurycy Mochnacki, Seweryn Goszczyński, Ludwik. Nabielak
- elitami politycznymi
- tj. np. Julianem Ursynem Niemcewiczem
- (autorytet, adiutant Kościuszki, razem z nim w twierdzy)
- poprzez
- zaprzyjaźnionych posłów radykalnych: Walenty Zwierkowski
- Joachima Lelewela
- (wydalony z Uniwersytetu Wileńskiego po aferze Filomatów)
- bohater młodzieży warszawskiej
- pytanie otwarte, czy faktycznie dotarli do chociaż jednego wysoko postawionego polityka z kręgu rządu Królestwa Polskiego???
- Profesor Nowak zręcznie ominął tę kwestię :)!!!
- rachunek prawdopodobieństwa
- sił garnizonów warszawskich:
- niemal 10 tys. PL
- 6,5 tys. Rosjan
- szanse są pod warunkiem, że całe wojsko polskie wystąpi przeciw Rosjanom
- do tego trzeba przekonać dowódców
- wiedzeni instynktem patriotycznym, niepodległościowym pójdą jak jeden mąż ?
- Mamy chęci i siły, by rozpocząć, a potem oddamy sprawę elicie
- plan zakłada bunt 10 grudnia, ale:
- info, że szpiedzy i tajna policja Konstantego są na tropie
- przyspieszono wybuch o 12 dni
- rozpoczęcie więc 29 listopada
- w Brytanii nastąpiła zmiana rządu, na liberalny
- optymizm, bo zakładano (naiwnie), że liberałowie będą popierać Polskę