Zadanie: wysłuchaj podcastu: Czarna noc generałów. Czyli co tak naprawdę wydarzyło się podczas nocy listopadowej? 
"Noc listopadowa" - troska o naród czy nieodpowiedzialna burda... 
Czarna noc generałów. Czyli co tak naprawdę wydarzyło się podczas nocy listopadowej? 45 minut (całość genialna): https://youtu.be/xWKGvpU7t2s?t=2 ; 
Na wykonanie zadania mamy niemal 2 lekcje; ale można sobie przesłuchać też fragment w domu, gdyby ktoś chciał się bardziej przyłożyć :) 
Informacja dla osób, które nie oddały pracy wykonywanej na zajęciach, pt. "Noc listopadowa" (troska o naród czy burda?); 
Musisz nadrobić zaległości: 
1. w domu wysłuchać audycji Czarna noc generałów (zob.: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html)
2. rozpisać pracę na kartce a4 
i przynieść pracę na zajęciach
w przypadku nieoddania jej w powyższym terminie osoby te czeka kartkówka, 
Co takiego czeka "delikwentów na kartkówce"?
Rozpisz w formie tabeli: 15 najważniejszych i najciekawszych pojęć/uwag:
a) Ziemie polskie po 1815 roku: 4 "mini-organizmy" państwowe i terytoria wcielone do państw zaborców - sytuacja polityczna i ich specyficzny rozwój
b) Polacy i Rosjanie - relacje w Królestwie Polskim w 1830, zestawienie: Młodzi/starzy; przebieg Nocy Listopadowej
Linki i instrukcje pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html
Instrukcje:
- Przed Tobą intensywne 45 minut audycji.
 - Interesuje nas 5 głównych zagadnień, które wytłuszczono poniżej.
 - 1. Uwagi ogólne lub puenty: (Noc listopadowa i powstanie)
 - 2. Spiskowcy (głównie: Młodzież/Podchorąży)
 - 3. Elity.PL (głównie: generalicja i politycy)
 - 4. Rosjanie (głównie: Wielki Książę Konstanty i Car Al I)
 - 5. Przebieg pierwszych dni powstania (głównie: 29 i 30 listopada)
 - Słuchaj uważnie,
 - Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji
 - możesz stosować formę np.
 - mapy myśli lub tabeli
 - rozgałęziających się haseł wywoławczych
 - równoważników zdań
 - Postaraj się wynotować w każdej kategorii między 8 a 20 uwag.
 - uwagi mogą się "rozgałęziać": od ogółu do szczegółu
 - układ gałązek odchodzących od pnia
 - Na końcu: ponumeruj uwagi w numeracji ciągłej (całościowo - tak żeby)
 - Łącznie powinieneś mieć więc między 40 a 100 uwag
 - Ocena będzie zależna od ilości i "jakości" pracy
 - ocena będzie zależna od ilości notatek, zgodnie ze wzorem*:
 - dop: 20 merytorycznych (ale mogą być też zabawne, jeśli nawiązują do realnych wydarzeń) uwag
 - dst - 50 uwag
 - dobry - 70 uwag
 - b. dobry - 90 uwagi
 - * powyższy schemat jest podany jako wartość orientacyjna (ostateczna ocena należy do nauczyciela, który rozpatruje i ocenia każdą prace indywidualnie)
 - + 1 stopień dla kilku najlepszych prac, tj.
 - prac najbardziej wartościowych pod względem edukacyjnym (postaraj się by odbiorca miał jak najlepszy obraz wydarzeń) - 2-5 sztuk wyróżnień.
 - prac najlepiej "zaplanowanych", rozrysowanych (to jest o najlepszym układzie graficznym) - 2-5 sztuk wyróżnień.
 - prac, które uzupełniono o wartościowy, humorystyczny rysunek edukacyjny - 2-5 sztuk wyróżnień.
 - minimalnie: - 0,5 stopnia dla prac niesamodzielnych, polegających na "przepisaniu" treści sugerowanych przez nauczyciela na zajęciach, treści podanych na stronie internetowej lub pracy przygotowanej przez innego ucznia
 
Punktacja:
110 	 6 
100 	 5+ 
90 	 5 
80 	 4+ 
70 	 4 
60 	 3+ 
50 	 3 
40 	 2+ 
30 	 2 
20 	 1+' 
Przykłady prac
1. Noc listopadowa i powstanie - Uwagi ogólne lub puenty (tj. Mądrości); przykłady:
- 1. zmitologizowane;
 - 2. 0 % szans na sukces?
 - 3. dziwne, bo inni historycy mówią, że duże szanse?!
 - 4. "kadry decydują o wszystkim" ?
 - 5. powstańcy mają ich brak?
 - 6. Starcie dwóch wizji świata:
 - 7.Chcieć to móc....
 
2. Spiskowcy (głównie Młodzież/ Podchorąży, w skrócie M/P); przykłady:
- 1. Romantycy
 - 2. Niepoprawni optymiści
 - 3. Wszyscy NA PEWNO myślą tak jak my
 - 4. Skoro całej Europie się udało, to nam się nie uda?
 - ...
 
3. Elity.PL (głównie Generałowie, w skrócie G) ; przykłady:
- 1. tłuste koty?
 - 2. nie chcą powstania
 - dlaczego? Bo:
 - 3. ...
 
4. Rosjanie (głównie: Konstanty, w skrócie K; car Aleksander, w skrócie A); przykłady:
- 1. Konstanty - wariat?
 - 2. K - kocha Polkę i Polskę?
 - 3. K - nie jest kochany przez P...
 
5. Przebieg pierwszych dni powstania; przykłady:
- 1. Plan jest taki, żeby zabić K. a później się zobaczy.
 - 2. Plan nie wypalił :)
 - 3. Trzeba szukać alternatywy...
 
PS
Na marginesie pracy:
OTO INFORMACJE DODATKOWE - JAKO ROZSZERZENIE kontekstu
Powyższa audycja jest mocno krytyczna względem spiskowców. Bardziej wyrozumiałe spojrzenie dla powstańców listopadowych (powstanie i wojnę 1831 roku) ma profesor Andrzej Nowak. Słuchaj Audycji: HISTORIA ŻYWA https://youtu.be/TEEUc_RlWdg?t=1269 
- Pierwsze 4 minuty nagrania: Relacje Konstantego z Wojskiem. K. chce:
 - zrobić z wojska KP (Królestwa Polskiego) najlepszą armię na świecie
 - ale:
 - armia w miniaturze (30 tys. żołnierzy)
 - kształci nowe kadry, z tym że
 - faktycznie: bezrobotnych, bo:
 - szkoła miała trwać 2 lata, ale przedłużono ją do 5/6 lat bo nie ma co robić z podoficerami
 - nie ma etatów dla podchorążych
 - żeby dojść do stopnia generała KP trzeba żyć prawie 300 lat (wyliczono 280 lat i kilka miesięcy)
 - narasta niezadowolenie
 - podchorąży czują się "beznadziejnie"
 - stosuje metody tresury, terroryzuje podwładnych
 - poniża publicznie oficerów
 - fala samobójstw na tym tle
 - zadręcza żołnierzy musztrą
 - obawy, że WP będzie wysłane, by tłumić wolnościowe ruchy w Europie
 - Inne czynniki (4-7 min):
 - Spiskowcy wojskowi (P. Wysocki i Józef Zaliwski) liczą na cywili:
 - prosty lud, jego nastroje rebelianckie
 - pogorszenie nastrojów ludności, bo:
 - kryzys gospodarczy
 - drożyzna
 - elity, w tym celu kontaktują się (próby porozumienia, rozmowy) z:
 - liderami konspiracji cywilnej
 - inteligencja, środowisko akademickie: Maurycy Mochnacki, Seweryn Goszczyński, Ludwik. Nabielak
 - elitami politycznymi
 - tj. np. Julianem Ursynem Niemcewiczem
 - (autorytet, adiutant Kościuszki, razem z nim w twierdzy)
 - poprzez
 - zaprzyjaźnionych posłów radykalnych: Walenty Zwierkowski
 - Joachima Lelewela
 - (wydalony z Uniwersytetu Wileńskiego po aferze Filomatów)
 - bohater młodzieży warszawskiej
 - pytanie otwarte, czy faktycznie dotarli do chociaż jednego wysoko postawionego polityka z kręgu rządu Królestwa Polskiego???
 - Profesor Nowak zręcznie ominął tę kwestię :)!!!
 - rachunek prawdopodobieństwa
 - sił garnizonów warszawskich:
 - niemal 10 tys. PL
 - 6,5 tys. Rosjan
 - szanse są pod warunkiem, że całe wojsko polskie wystąpi przeciw Rosjanom
 - do tego trzeba przekonać dowódców
 - wiedzeni instynktem patriotycznym, niepodległościowym pójdą jak jeden mąż ?
 - Mamy chęci i siły, by rozpocząć, a potem oddamy sprawę elicie
 - plan zakłada bunt 10 grudnia, ale:
 - info, że szpiedzy i tajna policja Konstantego są na tropie
 - przyspieszono wybuch o 12 dni
 - rozpoczęcie więc 29 listopada
 - w Brytanii nastąpiła zmiana rządu, na liberalny
 - optymizm, bo zakładano (naiwnie), że liberałowie będą popierać Polskę