Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Nasza szkoła przed laty - dzienniki, itp.


https://www.facebook.com/KsiaznicaCieszynska/posts/pfbid0cTxnoZTKrwbB6yb6kzCgtsnuxaNjx5MogMuRbHryLatg7M8u2GopJkMNvdkSD9Jpl


"CIESZYŃSKIE DZIENNIKI LEKCYJNE SPRZED STU LAT
➡️ Wasi przodkowie byli absolwentami Gimnazjum Polskiego w Cieszynie? Teraz możecie sprawdzić, jak dobrze się uczyli. Wszystko za sprawą I Liceum Ogólnokształcącego im. Antoniego Osuchowskiego oraz Książnicy Cieszyńskiej, które zdigitalizowały tzw. katalogi klasowe tej szkoły z przełomu XIX i XX stulecia.
➡️ Zdigitalizowanie szkolnych dokumentów to zasługa Dariusza Gruszki-Probsta, na co dzień nauczyciela cieszyńskiego LO. Cyfrowe kopie dokumentów z lat 1895-1922 są teraz dostępne na stronach Śląskiej Biblioteki Cyfrowej. Książnica Cieszyńska zamieściła tam 25 tzw. katalogów głównych, 10 katalogów klasowych oraz dodatkowo dwie księgi ogłoszeń dla profesorów Gimnazjum Polskiego w Cieszynie z lat 1912-1917 i 1917-1922. Z kolei oryginały dokumentów, będących w większości odpowiednikami współczesnych dzienników lekcyjnych, znajdują się na co dzień w Liceum Ogólnokształcącym im. A. Osuchowskiego.
➡️ Ucyfrowione archiwalia są prawdziwą kopalnią wiedzy. Zawierają bowiem nie tylko informacje, ilu uczniów uczęszczało do poszczególnych klas Gimnazjum Polskiego w Cieszynie czy jakich przedmiotów wówczas uczono. Dowiemy się z nich również, jak oceniano „obyczaje” i postępy w nauce poszczególnych osób, a także, że uczniowie byli oceniani z… pilności oraz „porządku i staranności około piśmiennych robót”. Ponadto w katalogach klasowych znajdują się informacje na temat wieku, miejsc urodzenia, języka ojczystego i wyznania uczniów oraz dane dotyczące ich ojców, m.in. informacje na temat zawodu i statusu społecznego. Dodatkowo w księgach ogłoszeń dla profesorów Gimnazjum Polskiego w Cieszynie znajdziemy mnóstwo zaskakujących ciekawostek z codziennego życia szkoły. Zdigitalizowane dokumenty stanowią więc ważne, a przy tym nieznane dotąd źródło, rzucające nowe światło na dzieje polskiej edukacji na Śląsku Cieszyńskich u schyłku Monarchii Austro-Węgierskiej.
➡️ Kopie dawnych katalogów szkolnych można przeglądać odwiedzając strony Śląskiej Biblioteki Cyfrowej. Katalogi główne Gimnazjum Polskiego w Cieszynie znajdują się pod adresem: https://sbc.org.pl/publication/659141#structure
➡️ Katalogi klasowe Gimnazjum Polskiego w Cieszynie znajdują się pod adresem: https://sbc.org.pl/publication/659142#structure
➡️ Natomiast księgi ogłoszeń dla profesorów Gimnazjum Polskiego w Cieszynie znajdziemy pod adresem: https://sbc.org.pl/publication/659160#structure
📖 Oprac. Witold Kożdoń"

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an