Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Nasza szkoła przed laty - dzienniki, itp.


https://www.facebook.com/KsiaznicaCieszynska/posts/pfbid0cTxnoZTKrwbB6yb6kzCgtsnuxaNjx5MogMuRbHryLatg7M8u2GopJkMNvdkSD9Jpl


"CIESZYŃSKIE DZIENNIKI LEKCYJNE SPRZED STU LAT
➡️ Wasi przodkowie byli absolwentami Gimnazjum Polskiego w Cieszynie? Teraz możecie sprawdzić, jak dobrze się uczyli. Wszystko za sprawą I Liceum Ogólnokształcącego im. Antoniego Osuchowskiego oraz Książnicy Cieszyńskiej, które zdigitalizowały tzw. katalogi klasowe tej szkoły z przełomu XIX i XX stulecia.
➡️ Zdigitalizowanie szkolnych dokumentów to zasługa Dariusza Gruszki-Probsta, na co dzień nauczyciela cieszyńskiego LO. Cyfrowe kopie dokumentów z lat 1895-1922 są teraz dostępne na stronach Śląskiej Biblioteki Cyfrowej. Książnica Cieszyńska zamieściła tam 25 tzw. katalogów głównych, 10 katalogów klasowych oraz dodatkowo dwie księgi ogłoszeń dla profesorów Gimnazjum Polskiego w Cieszynie z lat 1912-1917 i 1917-1922. Z kolei oryginały dokumentów, będących w większości odpowiednikami współczesnych dzienników lekcyjnych, znajdują się na co dzień w Liceum Ogólnokształcącym im. A. Osuchowskiego.
➡️ Ucyfrowione archiwalia są prawdziwą kopalnią wiedzy. Zawierają bowiem nie tylko informacje, ilu uczniów uczęszczało do poszczególnych klas Gimnazjum Polskiego w Cieszynie czy jakich przedmiotów wówczas uczono. Dowiemy się z nich również, jak oceniano „obyczaje” i postępy w nauce poszczególnych osób, a także, że uczniowie byli oceniani z… pilności oraz „porządku i staranności około piśmiennych robót”. Ponadto w katalogach klasowych znajdują się informacje na temat wieku, miejsc urodzenia, języka ojczystego i wyznania uczniów oraz dane dotyczące ich ojców, m.in. informacje na temat zawodu i statusu społecznego. Dodatkowo w księgach ogłoszeń dla profesorów Gimnazjum Polskiego w Cieszynie znajdziemy mnóstwo zaskakujących ciekawostek z codziennego życia szkoły. Zdigitalizowane dokumenty stanowią więc ważne, a przy tym nieznane dotąd źródło, rzucające nowe światło na dzieje polskiej edukacji na Śląsku Cieszyńskich u schyłku Monarchii Austro-Węgierskiej.
➡️ Kopie dawnych katalogów szkolnych można przeglądać odwiedzając strony Śląskiej Biblioteki Cyfrowej. Katalogi główne Gimnazjum Polskiego w Cieszynie znajdują się pod adresem: https://sbc.org.pl/publication/659141#structure
➡️ Katalogi klasowe Gimnazjum Polskiego w Cieszynie znajdują się pod adresem: https://sbc.org.pl/publication/659142#structure
➡️ Natomiast księgi ogłoszeń dla profesorów Gimnazjum Polskiego w Cieszynie znajdziemy pod adresem: https://sbc.org.pl/publication/659160#structure
📖 Oprac. Witold Kożdoń"

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p