Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Sprawdzian - I. poł. XIX wieku

Kolejno zestawy A, A2 i B

 



  


2a:

  • Zad II 
  • A
  • B
  • B
  • A
  • A
  • Zad III
  • P
  • F

  •  36    6
  •  35    5+
  •  32    5
  •  30    4+
  •  27    4
  •  23    3+
  •  20    3
  •  17    2+
  •  14    2
  •  11    1+'
  •  37    6


  •  34    6
  •  33    5+
  •  31    5
  •  28    4+
  •  26    4
  •  22    3+
  •  19    3
  •  16    2+
  •  14    2
  •  11    1+'


  •  44    6
  •  42    5+
  •  40    5
  •  37    4+
  •  33    4
  •  29    3+
  •  24    3
  •  21    2+
  •  18    2
  •  14    1+'



Sprawdzian - I. poł. XIX wieku, zob.: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/sprawdzian-i-po-xix-wieku.html 

Wymagania ogólne: 

  • I. System wiedeński w Europie Obowiązują tematy: 1-3, 5
    • 1. 1. Kongres wiedeński
    • 1. 2. Europa po kongresie wiedeńskim
    • 1. 3. Rewolucja przemysłowa
    • 1. 5. Wiosna ludów w Europie
  • II. Ziemie polskie w XIX wieku
    • 1. 1. System wiedeński na ziemiach polskich
    • 2. 2. KRÓLESTWO POLSKIE
    • 2. 3. POWSTANIE LISTOPADOWE
    • 2. 4. WIELKA EMIGRACJA I KONSPIRACJA W KRAJU
    • 2. 5. WIOSNA LUDÓW NA ZIEMIACH POLSKICH
Opanuj skrót wiadomości, tak by odpowiedzieć na pytania Prawda czy fałsz (zob. poniżej - Podsumowanie dla tematów: 1-2,5 System wiedeński w Europie)

  • 1. Kongres wiedeński
    • 1. Między wrześniem 1814 r. a czerwcem 1815 r. w stolicy Cesarstwa Austriackiego odbył się kongres mający na celu ustanowienie międzynarodowego ładu w Europie. Najważniejszą rolę odegrali na nim przedstawiciele Wielkiej Brytanii, Rosji, Prus, Austrii i Francji.
    • 2. System ustalony podczas kongresu wiedeńskiego zakładał powrót do dawnego porządku społecznego, obowiązującego przed rewolucją francuską. Opierał się na trzech zasadach: restauracji, legitymizmu i równowagi europejskiej.
    • 3. Na kongresie podjęto również ważne decyzje terytorialne w celu wzmocnienia państw, które pokonały Francję, i ukarania dawnych sojuszników Napoleona. Utrwalono przy tym rozbicie Wioch i Niemiec, a także podział ziem polskich pomiędzy zaborców.
    • 4. Kilka miesięcy po zakończeniu kongresu Rosja, Prusy i Austria zawiązały Święte Przymierze. Jego zadaniem była obrona porządku przyjętego na kongresie wiedeńskim, przeciwdziałanie powstaniom i rewolucjom oraz utrzymanie władzy monarchów.
  • 2. Nowy czy stary porządek w Europie?
    • 1. Porządek polityczny ustalony podczas kongresu wiedeńskiego okazał się trudny do utrzymania, a idee narodowe i wolnościowe, zainspirowane rewolucją francuską, zyskiwały coraz większą popularność.
    • 2. We Włoszech i w Niemczech zaczęły pojawiać się ruchy dążące do zjednoczenia tych rozbitych politycznie państw i do obalenia rządów absolutnych.
    • 3. Część młodych rosyjskich oficerów była równie krytycznie nastawiona do absolutyzmu carskiego i reakcyjnej polityki cara. Próba przeprowadzenia rewolucji w grudniu 1825 r. zakończyła się jednak klęską i surowymi represjami wobec powstańców, zwanych dekabrystami.
    • 4. Wystąpienia społeczne przyniosły oczekiwane rezultaty Grekom i Belgom, którzy korzystając ze wsparcia mocarstw europejskich, zdobyli niepodległość. Idee wolnościowe odniosły sukces również we Francji, gdzie podczas rewolucji lipcowej (27-29 lipca 1830 r.) społeczeństwo wywalczyło sobie więcej praw obywatelskich.
  • 5. Wiosna Ludów
    • 1. Na początku 1848 r. doszło do wystąpień społecznych na masową skalę, nazwanych później Wiosną Ludów. Rewolucja powszechna, obejmująca większą część kontynentu, była spowodowana rosnącym niezadowoleniem poszczególnych grup społecznych i narodowych.
    • 2. W wyniku rewolucji we Francji obalono króla i wprowadzono republikę, której władze przeprowadziły szereg reform politycznych. Zmiany okazały się jednak nietrwałe - rządy w państwie wkrótce przejął Ludwik Napoleon Bonaparte, który na nowo ograniczył prawa obywateli.
    • 3. Podobny los spotkał rewolucje w Austrii, we Włoszech oraz na Węgrzech. Choć naciski społeczeństwa wymusiły na władcach spełnienie niektórych postulatów, po opadnięciu fali protestów rządzący starali się przywrócić stary porządek i odzyskać dawne uprawnienia.
    • 4. W wyniku rewolucji w Prusach król Fryderyk Wilhelm IV wprowadził podstawowe prawa obywatelskie. Podjęto również próbę zjednoczenia Niemiec, która - choć zakończyła się niepowodzeniem - stanowiła ważny etap w kształtowaniu świadomości narodowej Niemców.

  • Podsumowanie rozdziału II: Ziemie polskie w pierwszej połowie XIX stulecia
  • System wiedeński na ziemiach polskich
    • 1. Na kongresie wiedeńskim w 1815 r. dokonano nowego podziału polskich ziem. Z większości terytorium Księstwa Warszawskiego utworzono Królestwo Polskie, na którego tronie miał zasiadać car.
    • 2. Polacy zamieszkujący Wielkie Księstwo Poznańskie, które znajdowało się pod zaborem pruskim, zachowali ograniczoną autonomie. Na stanowisko namiestnika królewskiego został powołany książę Antoni Radziwiłł.
    • 3. Reforma regulacyjna, obejmująca od 1823 r. Wielkie Księstwo Poznańskie, przyczyniła się do uwłaszczenia chłopów - mogli oni odtąd nabywać ziemię. Dzięki temu rolnictwo i przetwórstwo na tym obszarze zaczęło się intensywnie rozwijać.
    • 4. Galicja znalazła się pod kontrolą Austrii, a Wolne Miasto Kraków, zwane też Rzecząpospolitą Krakowską, zostało republiką o ograniczonej suwerenności.
    • 5. Tereny na wschód od Królestwa Polskiego, zajęte przez Rosję w XVIII w. w wyniku rozbiorów, nosiły nazwę ziem zabranych.
  • Królestwo Polskie
    • 1. Na mocy konstytucji nadanej w 1815 r. przez cara Aleksandra I Królestwo Polskie stało się monarchią konstytucyjną połączoną unią personalną z Rosją. W imieniu cara władzę w Polsce sprawował jego brat Konstanty.
    • 2. Na rozwój gospodarczy Królestwa miał duży wpływ minister skarbu - Franciszek Ksawery Drucki-Lubecki, który prowadził skuteczną politykę finansową i w 1828 r. założył Bank Polski.
    • 3. Podstawą gospodarki Królestwa było rolnictwo, które odbudowywało się po okresie wojen napoleońskich. W Królestwie Polskim utworzono trzy ośrodki przemysłowe: Okręg Łódzki, Zagłębie Dąbrowskie i Zagłębie Staropolskie.
    • 4. Legalna grupa opozycji parlamentarnej, zwana kaliszanami. pod wodzą Wincentego i Bonawentury Niemojowskich protestowała przeciwko łamaniu przez cara konstytucji (wprowadzeniu cenzury prewencyjnej).
    • 5. Najważniejszą tajną organizacją opozycyjną było Towarzystwo Patriotyczne, utworzone w 1821 r. przez Waleriana Łukasińskiego.
  • Powstanie listopadowe
    • 1. W 1828 r. w warszawskiej szkole podchorążych Piotr Wysocki powołał tajne sprzysiężenie, które chciało wywalczyć niepodległość Polski poprzez powstanie zbrojne 29 listopada 1830 r. grupa spiskowców zaatakowali rezydencję wielkiego księcia Konstantego - Belweder co rozpoczęło powstanie listopadowe.
    • 2. Próby porozumienia z carem Mikołajem I nie powiodły a 25 stycznia 1831 r. sejm pozbawił go tronu Królestwa Polskiego. Władzę przejął Rząd Narodowy z Adamem Jerzym Czartoryskim na czele.
    • 3. Po początkowych sukcesach (bitwy pod Iganiami, Grochowem) powstańcy ponieśli decydującą klęskę w bitwie pod Ostrołęką (26 maja). Ponad trzy miesiące później, 8 września, skapitulowała Warszawa, a pod koniec października poddały się ostatnie ośrodki oporu.
    • 4. Po kapitulacji powstania car unieważnił konstytucję i wprowadził w 1832 r. Statut Organiczny. Namiestnikiem władcy został Iwan Paskiewicz. Okres jego rządów nazwano "nocą paskiewiczowską“.
  • Wielka Emigracja i konspiracja w kraju
    • 1. Po upadku powstania listopadowego rozpoczął się okres Wielkiej Emigracji. Z obawy przed prześladowaniami ziemie polskie opuściło ok. 8-10 tys. Polaków, wśród których byli artyści, literaci, naukowcy, politycy i wojskowi.
    • 2. Polscy emigranci osiedli głównie we Francji, gdzie podejmowali działania mające przywrócić Polakom niepodległości. Tworzyli organizacje konspiracyjne i przygotowywali powstania narodowe, które miały wybuchnąć w znajdującym się pod zaborami kraju.
    • 3. Do najważniejszych organizacji politycznych działających na emigracji należały: Komitet Narodowy Polski, Hotel Lambert. Towarzystwo Demokratyczne Polskie. Młoda Polska i Gromady Ludu Polskiego.
    • 4. Organizacje emigracyjne rozszerzały agitację na ziemiach polskich. Za ich sprawą w latach 30. i 40. powstały Stowarzyszenie Ludu Polskiego, Związek Narodu Polskiego. Związek Plebejuszy, Związek Ściegiennego oraz Centralizacja Poznańska.
  • WIOSNA LUDÓW NA ZIEMIACH POLSKICH
    • 1. Emisariusze przybywający z emigracji próbowali stworzyć na terenie zaborów tajne organizacje mające wzniecić po-wstanie narodowe.
    • 2. W 1846 r. powstanie miało wybuchnąć jednocześnie na terenie wszystkich zaborów. Ostatecznie wybuchło tylko zakończone klęską powstanie krakowskie. W wyniku tego Wolne Miasto Kraków wcielono do Austrii.
    • 3. W lutym 1846 r.. inspirowani przez władze austriackie, chłopi galicyjscy z Jakubem Szelą na czele rozpoczęli rabację, podczas której dokonano rzezi polskiej szlachty.
    • 4. W 1848 r. wystąpienia Wiosny Ludów miały burzliwy przebieg w Wielkopolsce. Powstańcy, mimo początkowych sukcesów w walce z Prusakami, ostatecznie skapitulowali.
    • 5. Wiosna Ludów ogarnęła także Cesarstwo Austriackie, w tym Galicję. Aby zniechęcić chłopów do popierania powstańców, władze ogłosiły zniesienie pańszczyzny i uwłaszczenie. W Krakowie wybuchło powstanie, które szybko zostało stłumione. Do jesieni trwały wystąpienia we Lwowie.
  • Kultura polskiego romantyzmu
    • 1. Choć brak państwa nie sprzyjał rozwojowi kultury narodowej, to epoka romantyczna wydała wybitnych twórców literatury, muzyki i malarstwa. Polski romantyzm narodzi się na wielokulturowych Kresach, a jego głównym ośrodkiem do powstania listopadowego było Wino.
    • 2.  Z polskim romantyzmem była związana idea mesjanizmu, według której Polska miała być Mesjaszem i poprzez swoje cierpienie zbawić inne uciemiężone narody.
    • 3. Pomimo niekorzystnych warunków związanych z zaborami na ziemiach polskich rozwinęły się nauka, kultura i edukacja. W1816 r. powołano Uniwersytet Warszawski i odnowiono uniwersytet w Winie. Na Wołyniu głównym ośrodkiem oświaty stało się liceum w Krzemieńcu.
    • 4. W 1817 r. w Galicji otwarto Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Lwowie. Był to ufundowany instytut nauk i kultury, w którego skład wchodziły biblioteka i wydawnictwo. W Wielkopolsce działała zaś Bbioteka Raczyństach w Poznaniu i Biblioteka Działyńskich w Kórniku.





pomijamy naukę takich postaci jak:

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p